2.2 Novosibirsk en Akademgorodok // Rusland

6 november 2011 - Novosibirsk, Rusland

We hebben Novosibirsk uitgekozen voor een stop, omdat het ongeveer in het midden van de lijn Moskou – Irkutsk ligt en we wel eens willen meemaken hoe de mensen het koude Siberië overleven. Het vinden van een betaalbaar hotel valt vies tegen. Ondanks dat we beschikken over een zakenvisum waarmee we in theorie geheel vrij zouden moeten kunnen reizen, worden we overal geweigerd, zodat we zijn aangewezen op het duurste hotel van de stad. Pas later komen we er achter dat dit komt omdat we hadden moeten reserveren. In het Sibir hotel maken we gebruik van de grote badkamer voor een grondige reiniging, zodat we fris en fruitig de stad kunnen verkennen.

De stad ademt een ontspannen sfeer. Brede straten omzoomd met populieren, veel terrassen en nog veel meer mensen die het er van nemen. De mooie meiden gaan gekleed in korte rokjes en strakke shirtjes, terwijl ze met hun hoge hakken langs komen tikken. De mannen zien er beduiden minder verzorgt uit en zijn meer geïnteresseerd in hun Baltica (pivo) of een pot snelschaken in het druk bezochte park. De kampioen is in staat een spel te winnen in minder dan 2 ½ minuut. Hij is dan ook een professionele schaker. Het is vandaag 30 graden waardoor we in elk geval het vooroordeel dat het hier altijd koud en ellendig is kunnen wegstrepen. Wel zijn de straten wit van de sneeuwt en is de lucht vol met witte vlokken. Dit wordt veroorzaakt door de zaden van de populieren die als een soort dons door de lucht zweven en een dunnen deken vormen op de grond. Dit fenomeen noemt men zomersneeuw.

Klik hier als je wilt weten hoe dit verhaal verder gaat