1.8 Moskou // Rusland

3 november 2011 - Moskou, Rusland

bestemmingonbekend.nl

We blijken ons te hebben vergist in de datum van vertrek van onze trein. Op het treinkaartje staat 11 juni om 00.35 uur. Maar is dat dan de nacht van 10 op 11 juni, of die van 11 op 12 juni? Intourist brengt het tegenvallende bericht dat we maar één dag hebben om Moskou, met haar misschien wel 14 miljoen inwoners, te leren kennen. De Moskovieten verplaatsten zich met de metro, die niet alleen de mooiste van de hele wereld is, maar ook nog eens de drukste, met dagelijks 10 miljoen gebruikers. Daar passen wij ook nog wel bij. De stations zijn een bijzonder staaltje van ondergronds genieten, dat nogal afsteekt tegen de grauwe bovengrondse werkelijkheid. Stalin heeft persoonlijk de opdracht gegeven tot de constructie van de uit marmer, beelden en kroonluchters opgetrokken metrostations. Gelukkig heeft Floor het cyrillisch alfabet al behoorlijk scherp, zodat we snel aankomen op de plaats van bestemming. Boven de grond aangekomen valt ons de onoverzichtelijke chaos op. We bevinden ons op een plein waaraan drie grote treinstations grenzen. Daarboven prikken de Stalinistische wolkenkrabbers, suikertaarten genoemd, in de grauwe hemel boven Moskou.

Klik hier als je wilt weten hoe dit verhaal verder gaat