1.6 St. Petersburg // Rusland

28 oktober 2011 - Sint-Petersburg, Rusland

bestemmingonbekend.nl

Over een weg vol gaten en stinkende vrachtwagens gaan we op weg naar St. Petersburg. Langs de weg liggen versleten dorpen met deels ingezakte houten huizen in het uitgestrekte moeras. Het begin van de stad wordt gemarkeerd door een woud van reclameborden. Reclame die kleur geeft aan de uitgestrekte wijken vol met grauwe sovjetflats dat ons uitzicht 56 kilometer lang bepaald. Dat is de afstand die we moeten afleggen om het hotel te bereiken, waarvan ons is verteld dat we er ook zouden kunnen kamperen. Zelfs met vier Russische woordenboeken kost het ons veel moeite om duidelijk te maken wat we willen. Als we dan eindelijk de 'camping' kunnen betreden, blijkt dat er geen sprake is geweest van onbegrip, maar een vriendelijke waarschuwing om vooral niet te gaan kamperen. De camping is namelijk vervallen tot een moeras met ingestorte gebouwen, waar de muggen direct een aanval inzetten op de nieuw gearriveerde gasten. De stromende regen vergroot het kampeergenot. Maar we laten ons niet kennen! We zetten onze tenten op, waarna we in de bar van het hotel genieten van een welverdiende pivo.

Klik hier als je wilt weten hoe dit verhaal verder gaat